دیرتر صبحانه خوردن و زودتر شام خوردن ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند

30اوت 2018 - محققان دانشگاه Surrey ثابت کرده اند که تنظیم زمان های صبحانه و شام باعث کاهش چربی بدن می شود.بسیاری از مردم به دنبال رژیم های غذایی برای بهبود ظاهر خود هستند، اما داشتن چربی بیش از حد در بدن، بسیار جدی تر از یک مشکل زیبایی است و می تواند پیامدهای سلامتی درازمدتی بهمراه داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، اختلالات قلب و عروق و سرطان را افزایش دهد.
بهمین دلیل کمپین های متعدد بهداشت عمومی برای کاهش شاخص توده بدن افراد دارای اضافه وزن تاکنون اجرا شده است. با این حال، علیرغم تحقیقات در حال انجام در مورد رژیم های غذایی و برنامه های کاهش وزن، به نظر می رسد که غذاهای وسوسه کننده در اطراف ما بیش از حد زیاد و متنوع هستند و شیوع چاقی به طور پیوسته در حال افزایش است.
در مطالعه ی حاضر، محققان تأثیر تغییر زمان وعده های غذایی را بر میزان مصرف غذا، ترکیب بدنی و نشانگرهای خونی خطر برای دیابت و بیماری قلبی بررسی کردند.نتایج این تحقیق در Journal of Nutritional Sciences منتشر شد.
در این مطالعه ی 10 هفته ای یک نوع روزه داری متناوب به نام "تغذیه با محدودیت زمانی" بررسی گردید.
گروه کنترل وعده های غذایی خود را به طور معمول می خوردند، در حالی که گروه آزمایش زمان خوردن صبحانه خود را 90 دقیقه به تاخیر انداخته و شام خود را 90 دقیقه زودتر از حد معمول خوردند. هیچ محدودیتی در مورد نوع غذایی که شرکت کنندگان در هر دو گروه می توانستند بخورند وجود نداشت. تنها زمان خوردن وعده های غذایی تعیین شده بود.
از هر یک از شرکت کنندگان خواسته شد فهرستی از آنچه در طول روز مصرف می کنند را تهیه کنند و نمونه های خون از این افراد، قبل از مطالعه و در طی دوره ی 10 هفته ای گرفته شد.
نتایج نشان داد که​​ چربی بدنی شرکت کنندگان در گروه آزمایش، به طور متوسط بیش از دو برابر در مقایسه با گروه کنترل، کاهش یافته است. اگر چه این مطالعه کوچک است، اما اطلاعات ارزشمندی در مورد تاثیر تغییرات جزئی در زمان غذا خوردن بر بدن ارائه داده است.
دکتر Jonathan Johnston، پژوهشگر ارشد این تحقیق گفت: کاهش میزان چربی بدن باعث کاهش شانس چاقی و بیماری های مرتبط با آن می شود، بنابراین در بهبود سلامت کلی ما نقش دارد. با این حال، همانطور که در این شرکت کنندگان دیدیم، دنبال کردن رژیم های روزانه دشوار است و ممکن است همیشه با خانواده و زندگی اجتماعی افراد سازگار نباشد. علاوه بر این، هرچند هیچ محدودیتی در مورد آنچه که شرکت کنندگان می توانند بخورند وجود نداشت، اما افراد گروه آزمایش غذای کمتری نسبت به گروه کنترل خورده بودند. در مجموع 57٪ از شرکت کنندگان کاهش مصرف غذا را به دلیل کاهش اشتها، کاهش فرصت خوردن غذا و یا کاهش مصرف اسنکها دانستند.
تصور بر این بود که دنبال نمودن شیوه ی تغییر زمان صرف غذا برای افراد آسان تر از رژیم های غذایی با محدودیت مصرف غذا باشد. با این حال، نسبت مشابه ای از شرکت کنندگان اظهار داشتند که آنها احساس نمی کردند که می توانند به تغییر زمان وعده های غذایی برای مدت بیش از 10 هفته ادامه دهند، زیرا این تغییر زمان با زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها ناسازگار بود. حدود 43٪ از شرکت کنندگان گفتند که اگر زمان خوردن غذا انعطاف پذیرتر باشد، به این شیوه ی غذایی ادامه می دهند.

 دکترJohnston   گفت: ما در حال حاضر از این یافته های اولیه برای طراحی مطالعات جامع تر برای "تغذیه با محدودیت زمانی" استفاده خواهیم کرد. اگر یافته های این مطالعه ی آزمایشی توسط مطالعات بزرگتر تایید شود، برنامه های تغذیه ای با محدودیت زمانی می توانند مزایای قابل توجهی برای سلامت ما داشته باشند.

منبع :

https://www.news-medical.net/news/20180830/Eating-breakfast-later-and-dinner-earlier-may-help-reduce-body-fat.aspx